فرازش

روزمره‌گی‌های آدمی که دلش می‌خواست یک روز دل همه‌ی آدم‌ها را به دست بیاورد

فرازش

روزمره‌گی‌های آدمی که دلش می‌خواست یک روز دل همه‌ی آدم‌ها را به دست بیاورد

فرازش

فرازش به معنی صعود است. در نجوم به نقطه‌ای که مدار حرکت یک ستاره در موقع حرکت به سمت شمال، استوا را قطع می‌کند گره فرازشی یا گره صعودی می‌گویند. دوست دارم آن لحظه‌ی ناب فرازش را در زندگی‌ام تجربه کنم. گره‌های ذهنی‌م را یکی‌یکی باز کنم و ازشان رد شوم و صعود کنم؛ صعودی بی‌بازگشت.

دو واحد اخلاق حرفه‌ای کنار اخلاق اسلامی یاد دانشجوهای پزشکی بدهید

سه‌شنبه رفتم درمانگاه خیلی تخصصی دندان‌پزشکی بوق که بخیه‌ی لثه‌ام را بکشند. چند‌دقیقه‌ای از ساعت یازده گذشته بود که رسیدم. خانم دکتر فرموده بودند تا یازده بیایم. خیابان انقلاب خیلی ترافیک بود و چند دقیقه‌ای دیر رسیدم. به دستیارش گفتم آمده‌ام بخیه‌ بکشم. خانم دکتر از آن‌ور برگشت، گفتم: یازده و دیر رسیدی. گفتم ترافیک بود و نشد زودتر بیام گفت برو یه روز دیگه بیا منم الان نمی‌تونم. عصبانی شدم و گفتم دست خودم که نبوده فقط هفت دقیقه دیر رسیدم ما هم همیشه اینجا باید منتظر بشینیم حتی وقتی نوبت هم داریم و معمولا با نیم ساعت تاخیر می‌آییم داخل. خب پس نیم‌ساعت‌های ما چه می‌شود. خانم دکتر ماسکش را برداشت و گفت با من بحث نکنید قانونه که مریض دیر برسد دیگر قبولش نمی‌کنیم اون نیم‌ساعت‌ها هم دست ما نیست کار بیماران طول می‌کشد. یکمی صدایم رفت بالاتر گفتم صبر کنید خانم دکتر اگر قرار بر حرفه‌ای بودن و قانون باشد و این چند دقیقه دیر آمدن می‌شود قانون، بعید می‌دانم اخلاق حرفه‌ای پزشکی اجازه بدهد که دندان‌پزشک بالای سر من و در حین بریدن لثه من از مهمانی فردایش حرف بزدند و از اینکه قرمه سبزی را خیلی خوب بلد است بپزد و می‌خواهد قرمه‌ سبزی و مرغ و بادمجان بپزد و به دستیارش می‌گوید « برو و به خانم فلانی زنگ بزن که همین الان برایم یک بسته قرمه سبزی و بادمجان کبابی بیاورد» و تمام حواسش به قرمه‌سبزی و خانه تکانی‌اش است و من که درد دندان و لثه امانم نمی‌دهد اما باید به مکالمات بی‌ربط شما بالای سرم هم گوش بدهم، ‌این اخلاق حرفه‌ای‌ است، این قانون است؟ گفت کی گفته من همچین حرف‌هایی زدم؟ گفتم ساعت و روز و مهمان‌تان را هم معرفی‌ کنم یا یاد‌تان می‌آید. گفت شما خیلی جسورانه حرف می‌زنید این طور حرف زدنتان خوب نیست گفتم چون دندان و لثه و سلامتی‌م زیر دستان شما است، چطور نزنم؟ گفت به هر حال این بار لطف می‌کنم و قبول می‌کنم خانم فلانی بخیه‌اش را بکش دفعه بعدی از این خبرا نیست.
کار حرفه‌ای،‌ اخلاق حرفه‌ای،‌ پول حرفه‌ای همه باهم معنا دارد.
پ.ن: پزشکان این ذکر را روزی هزار بار با خود تکرار کنند:
تن و جان آدمی شریف است.
#اشتباهات #رایج #پزشکی 

  • مهسا قربانی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی